Z czym kojarzy się nam Japonia oprócz gejsz, wielkich miast i szybkich pociągów. Oczywiście z Kwitnieniem Wiśni czyli Sakurą. To zjawisko przyciąga turystów z całego świata. Nie ma się czemu dziwić kwitnące drzewa wiśni to najbardziej rozpoznawalny symbol Japonii, symbol ulotności i przemijania.

Sakura – kwitnienie wiśni

W kraju kwitnącej wiśni wiosna rozpoczyna się już w lutym. W całym kraju prognostycy pogodowi śledzą „front kwitnienia wiśni”. Fenomen ten zaczyna się na południu archipelagu w lutym na Okinawie, a na przełomie marca i kwietnia dociera do Tokio i Kioto, czego byliśmy świadkami. Dalej rozciąga się na północ i w maju występuje na Hokkaido. Czas kwitnienia jest niestety bardzo krótki, trwa tylko tydzień.

Sakura w pełni
Wieżowce jako tło do Sakury
Arasiyama Nakanoshima Park
Japończycy w Arasiyama Nakanoshima Park

Ciekawostką jest to, że kwiaty nie pachną, drzewa nie dają owoców, a liście pojawiają się dopiero kiedy opadną kwiaty.

Ume to kwitnące śliwy które zapowiadają rozpoczęcie Sakury. Bardzo często ludzie mylą je z wiśniami. Ich kwiaty są białe i różowe, a ich owoce wykorzystywane są do produkcji Umeshu, słodkiego i delikatnego alkoholu. Wyglądają także przepięknie.

Tokio Senso-ji i kwitnąca śliwa

Hanami – podziwianie kwiatów

Podziwianie kwiatów wiśni jest w Japonii tak popularne, że dorobiło się swojej nazwy: Hanami i przyciąga turystów z całego świata. Dla Japończyków jest świetną okazją do spotkań i świętowania. Przy każdej świątyni rośnie jest przynajmniej jedno drzewo, które dodaje uroku budowli. W wielu miejscach zachwycaliśmy się tym połączeniem.

Kiyomizu-dera Kioto
Sakura Nara Todaiji
Mijajima
Sakura w Rengeoin Sanjusangendo w Kioto
Kolejne piękne miejsce w Kioto
Okolice jednej ze świątyń w Narze
Wiśnie są naprawdę wszędzie
Zamek w Osace

W parkach oraz  przy świątyniach gromadzi się towarzystwo i w piknikowej atmosferze pod drzewami na niebieskich, charakterystycznych matach.  Rozmawiają, cieszą się, popijając alkohol, jedząc przygotowane przez siebie posiłki i śpiewając piosenki karaoke. Hanami to wielkie święto w Japonii wyczekiwane cały rok. To okazja do spotkania się z przyjaciółmi i spędzenia z nimi tego wyjątkowego czasu.

Japończycy kochają Hanami
Mini impreza pod Wiśnią
Sakura

Yozakura – Hanami w nocy

Yozakura to podziwianie kwiatów nocą. W parkach na linach bądź na drzewach zawieszane są specjalne lampiony, które dodają więcej czaru drzewom i tworzą niesamowitą atmosferę. My sami daliśmy się ponieść tym urokom. Zrobiliśmy tysiące zdjęć kwitnących drzew.

Lampiony w Tokio

Gdzie najlepiej podziwiać Sakurę

Najpiękniejszym miejscem do Hanami była z pewnością Ścieżka Filozofów. Tam drzewa rozciągają się wzdłuż kanału wodnego tworząc przepiękny tunel z kwiatów. Planując podróż do Japonii staraliśmy się tak ją ułożyć aby odwiedzić Kioto na najlepszym momencie. Chyba nam się udało.

Ścieżka Filozofów w Kioto podczas Sakury
Ścieżka Filozofów przy zachodzącym słońcu
Ścieżka Filozofów w Kioto
Wszyscy robią zdjęcia kwiatom

Drzewa z bujnymi kwiatami zjawiskowo prezentowały się również na tle Zamku Białej Czapli. Bajkowej oprawy dodawało słońce przepiękny kolor nieba.

Zamek Bialej Czapli Himeji

Poza parkami i okolicami świątyń liczne drzewa trafiają się także na zwykłych ulicach. Najbardziej znanym miejscem w centrum Tokio jest Yaesu Sakura Street tuż obok stacji kolejowej Tokio. My jednak najlepiej czuliśmy się w parku Ueno.

Parku Ueno
Park Ueno w Tokio podczas Sakury

Duże wrażenie zrobił na nas też widok kwitnących wiśni w Hiroszimie przy Atomic Dome i w Parku Pokoju. Japończycy traktują to miejsce z ogromnym szacunkiem ale Sakura to Sakura więc i tam spotkaliśmy ludzi na niebieskich matach popijających piwo.

Sakura w Hiroszimie
Atomic Dome i Sakura
Atomic Dome i Hanami

W sklepach natomiast, dominują towary z logo kwiatu wiśni. Wszelkiego rodzaju artykuły spożywcze, czekolady, batony, gumy do żucia, żelki, pastylki, waty cukrowe, lody czy cukierki są przyozdobione w różowe opakowania. Miski, miseczki, garnuszki, porcelana, pudełka, obrusy, maty, pościel itp. można nabyć również z logo kwiatu wiśni. Alkohol sprzedawany jest w różowych butelkach. Istny szał!

I co ciekawe nic nie ma smaku wiśni! Nie ma żadnego smaku. Nic nie przypomina smaku naszej polskiej wisienki. Wszystko pięknie wygląda, ludzie wykupują produkty tonami, wydając przy tym fortunę. My na szczęście nie poszaleliśmy za bardzo i nie wydaliśmy wszystkich pieniędzy. Za to przeglądając kolejne zdjęcia tego samego drzewa uświadomiliśmy sobie, że wsiąkliśmy w Japonię i japoński styl życia bardziej niż nam się wydawało.

Meet The World w Wiśniach i kurtkach bo zimno
Autor

"Wygoda" to bardziej ja. Kocham podróże, głównie z uwagi na możliwość doświadczania nowych miejsc, ludzi i smaków. W naszym tandemie jestem odpowiedzialna za inspiracje co do nowych kierunków, logistykę pakowania i zakupów oraz zdjęcia i relacje w Social Mediach.